RUNNING 101 || 8 askelta, joilla autat kaveria aloittamaan juoksemisen

Lenkkeily/juokseminen on jotain mitä kaikki tekevät tai ainakin sanovat tekevänsä. Jos kysyt kavereilta, uusilta tuttavilta tai jopa...


Lenkkeily/juokseminen on jotain mitä kaikki tekevät tai ainakin sanovat tekevänsä. Jos kysyt kavereilta, uusilta tuttavilta tai jopa tuntemattomilta mitä he harrastavat. Vastuksena usein on lenkkeily. Aktiiviset juoksijat saavat kuitenkin usein yhden tai kaksi hyvin yleistä kysymystä.
  1. Miksi sinä juokset?
  2. Mitenkähän itsekin saisi aloitettua lenkkeilyn?
Ensimmäiseen kysymykseen on usein helppo vastata tai ei, mutta toiseen kannattaa hieman mietiskellä ennen vastausta. Listasin kahdeksan asiaa, joilla juoksuharrastuksen aloitus tuntuu mukavalta ja helpolta.


Kerron nyt 8 askelta, joilla auttaa kaveria aloittamaan juoksemisen. Kun juokseminen ja liikkuminen tuntuu hyvältä, siihen jää koukkuun.


Askel 1. Juokseminen on luonnollinen jatke kävelylle, mutta se on myös keholle stressaavampaa. Lenkkeily kannattaa aloittaa vähitellen. Aluksi kannattaa käydä kävelyllä, joihin yhdistää lyhyitä matkoja juoksemista. Kun kunto paranee, juoksu matkoja voi pidentää.

Yleisin syy miksi juokseminen lopetetaan on liian kova aloitus. Aluksi yksi tai kaksi kertaa viikossa riittää. Kehon tottuessa rasitukseen, juoksu kertoja voi lisätä.

Askel 2. Koska juokseminen on huomattavasti rasittavampaa nivelille, juoksukengät ovat tärkeässä roolissa. Hyvä istuvuus ja iskunvaimennus takaa nautinnollisemmat lenkit. Kenkiä valitessa kannattaa luottaa ammattilaiseen. Itse ostan juoksukengät urheiluliikkeestä, jossa myyjät tietävät millaiset kengät sopivat minun käyttötarkoitukseeni.

Askel 3. Mitä pukea päälle? Alussa ei ole tarvetta panostaa kalliisiin juoksupaitoihin tai -housuihin. Tärkeintä on, että vaatteet tuntuvat hyvältä päällä ja hengittävät hyvin. Kuitenkin vaatetuksessa panostaisin sukkiin ja alusvaatteisiin välttyäksesi ikäviltä hiertämiltä. Talvi aikaan suosittelen hankkimaan laadukkaan myös aluskerraston, joka pitää sinut lämpimänä.

Askel 4. Varaa aikaa kalenterista! Aika on usein tekosyynä harrastuksille tai siis ettei niitä ole. Merkitse kalenteriin kahdelle / kolmelle päivälle aikaa lenkkeilylle. Juoksua aloittaessa 30-45 minuuttia on erittäin hyvä aika. Ja kuka voi rehellisesti sanoa, että päivässä ei ole 30 minuuttia aikaa itselle?

Kuva: Polar.Com


Askel 5. Juoksureittiä valitessa kannattaa huomioida oma kunto. Jos olet aloittamassa juoksemista ihan alusta, ei kannata lähteä vaativille poluille tai mäkiselle reiteille. Tasaiset pururadat ovat loistavia paikkoja aloittaa juokseminen. Juokse aina mieluummin purulla/hiekalla, kuin asfaltilla. Näin säästät niveliä.

Askel 6. Ruokavalio on terveellisen elämän tärkeimpiä kulmakiviä. Kun aloittaa juoksuharrastuksen, voi olla hyvä aika myös katsastaa omaa ruokailua. Kuitenkin ruokailulla ennen ja jälkeen lenkin ei ole massiivisia vaikutuksia, ellet sitten syö liikaa.

Ennen juoksemista olisi hyvä olla syömättä pariin tuntiin. Veden juominen ennen lenkkiä on suositeltavaa. Jos kuitenkin mahaa kurnii ja energiaa on vähän, voit syödä banaanin ja leipäpalasen veden kera. Monet juoksevat aamulla ennen aamiaista.

Askel 7. Mikä on hyvä nopeus? Tuttu ohjenuora - kun pystyy puhumaan puuskuttamatta samalla kun kävelee/juoksee, vauhti on hyvä. Alussa ei ole tarpeellista tehdä ennätyksiä. Kun liikkuminen tuntuu hyvältä, se on tärkeintä. Kunnon kehittyessä voi haastaa itseään enemmän. Sykemittari on erittäin hyvä apuväline kertomaan oikeista nopeuksista/tehoista.

Kuva: slashgear.com

Askel 8. Yksi tärkeimpiä asioita on lepo/kehonhuolto. Juostessa jalat väsyvät, joten ne tarvitsevat lepoa. Jos päätät harjoitella muuten, kuten kuntosalilla, älä rasita jalkoja raskaasti. Lepo ja kehonhuolto ovat avainasemassa loukkaantumisien ehkäisyssä.

* * *


DSC_0008

Joko olet lukenut kirjavinkkini?

Jos juoksuharrastuksen aloittaminen on vain alkusoittoa isommalle elämänmuutokselle, suosittelen lukemaan kirjavinkkini - 30 Askelta Toimivaan Kehoon Ja Mieleen

Voit jakaa kuvia lenkkipolulta Instagramissa käyttän hashtagia #RUN365suomi tai/ja #RTBWblog

You Might Also Like

2 comments

  1. Hei, ihan mahtavia neuvoja! Kuulun itse näihin ystäviin jotka pitäisi saada juoksemaan :) Tästä se lähtee!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon! Juokseminen on kivaa, kun ajaa itsensä sisään lenkkeilyyn vähitellen! Tsemppiä lenkkeilyyn. :)

      Delete